Język polski dla dzieci dwujęzycznych mieszkających poza granicami kraju
Wyemigrowałeś do innego kraju? Twoje dziecko staje się jego obywatelem, uczy się w tamtejszej szkole, ma przyjaciół, posługuje się językiem obcym: angielskim, włoskim, niemieckim, francuskim czy innym jako pierwszym? Chciałbyś jednak, aby nie zapominało o języku polskim, kulturze i polskich tradycjach? Chciałbyś, aby miało kontakt z Polską, nawiązało znajomości i pięknie mówiło w naszym języku? Starasz się kultywować tradycje, pielęgnować język i relacje z Polakami, którzy pozostali w kraju. Nie jest to takie proste, szczególnie dla dzieci, które żyjąc w danym kraju, są otoczone z każdej strony jego językiem, a z językiem polskim mają styczność w większym bądź mniejszym stopniu tylko w domu. Jak pomóc takiemu dziecku? Odpowiadając na potrzeby takich dzieci i ich rodziców, żyjących poza Polską, stworzyliśmy autorski program zajęć języka polskiego dla dzieci mieszkających za granicą.
Dzieci dwujęzyczne uczęszczające na proponowane przez nas zajęcia języka polskiego przede wszystkim pracują nad uzyskaniem lub udoskonaleniem skuteczności komunikacji językowej w mowie i piśmie. Zatem naszym podstawowym celem jest wypracowanie umiejętności swobodnego i skutecznego przekazywania myśli i emocji po polsku za pomocą mowy głośnej i pisma, a także skuteczne korzystanie z komunikatów innych użytkowników języka polskiego, czyli dogłębne rozumienie wypowiedzi z uwzględnieniem kontekstu kulturowego.
Dlaczego warto inwestować w naukę języka?
Istnieje wiele powodów, dla których warto inwestować w naukę języka polskiego swoich dzieci. Jednym z nich jest zachowanie i umocnienie bliskości z krajem i Polakami. Dziecko posługujące się językiem polskim lepiej identyfikuje się ze społecznością polonijną oraz nawiązuje i utrzymuje silne więzi ze swoją rodziną w Polsce.
Kolejną zaletą nauki języka polskiego jest wyjątkowa możliwość naturalnego opanowania dwóch języków poprzez obcowanie z dwiema grupami językowymi – polską i zagraniczną. Kompetencje dwujęzyczne dają perspektywy przyszłego rozwoju naukowego i zawodowego. Zachowanie języka i przyswojenie dziedzictwa kulturowego obojga rodziców odgrywają niezwykle istotną rolę w procesie kształtowania się tożsamości i poczucia przynależności młodego człowieka. Dorastanie w atmosferze poszanowania kultury i języka rodziców jest niezbędne do budowania poczucia pewności siebie.
Znajomość języka dziedziczonego pozwala dziecku utrzymać bliski kontakt z dziadkami, rodziną i przyjaciółmi w kraju.
Jak wskazują wyniki badań nad dwujęzycznością prowadzonych w wielu zakątkach świata, dwujęzyczne dzieci lepiej niż ich jednojęzyczni rówieśnicy radzą sobie z planowaniem, myśleniem abstrakcyjnym i wychwytywaniem istotnych informacji, są bardziej kreatywne oraz łatwiej uczą się kolejnych języków.
Dzieci posługujące się biegle dwoma językami łatwiej odnajdują się w rozmaitych sytuacjach społecznych i potrafią analizować rzeczywistość z różnych perspektyw kulturowych. Są w stanie lepiej zrozumieć kultury krajów, których językami się posługują. Postrzeganie świata przez osobę dwujęzyczną jest w naturalny sposób bogatsze.
Znajomość większej liczby języków często niesie ze sobą również korzyści zawodowe i finansowe – szerzej otwiera rynek pracy. Ponadto osoby dwujęzyczne, jak już wspomniano, łatwiej uczą się kolejnych języków, co daje im dodatkową przewagę nad osobami jednojęzycznymi.
Jak wygląda praca na zajęciach języka polskiego dla dzieci dwujęzycznych?
Na zajęciach uczniowie kształtują umiejętności językowe w sposób naturalny i intuicyjny, mówiąc o zasadach gramatyki czy ortografii gramy w gry i rywalizujemy, rozwiązujemy zagadki i rebusy.
Nauka języka polskiego dla dzieci może być świetną przygodą. Staramy się, aby tak było. Nasze zajęcia odbywają się trybie zdalnym z wykorzystaniem interaktywnych materiałów, dzięki czemu nauka staje się przyjemnością i mile spędzonym czasem. Uczymy poprzez zabawę; duża ilość gier językowych, zagadek, rebusów, zadań komunikacyjnych, pomocy audiowizualnych podnosi atrakcyjność zajęć.
Ponadto lekcje z naszym specjalistą prowadzone są w przyjaznej atmosferze zgodnie z metodą komunikacyjną i mają charakter indywidualny lub odbywają się w małych grupach, co umożliwia pełen komfort i zaktywizowanie każdego ucznia.
Praca z uczniem jest dostosowana do wieku i umiejętności uczestnika oraz jego zainteresowań. Pracujemy w oparciu o bloki tematyczne, na które składa się od 4 do 8 zajęć.
Poniżej prezentujemy przykładowy program zajęć
Moje życie codzienne (Blok wprowadzający)
Kim jestem? Moje zainteresowania, wady, zalety, cechy osobowości
Kogo lubię najbardziej, czyli moi przyjaciele.
Kim jest moja rodzina?
Mój zwyczajny dzień
Poznajemy Polskę (Blok geograficzny poświęcony różnym rejonom i miastom; praca z mapą; poznajemy zabytki i ciekawostki związane z różnymi regionami w Polsce).
Warszawa – Skąd wzięła się Syrena?
Łódź – Miasto manufaktur
Toruń – Poznajemy receptury tradycyjnych pierników!
Wrocław – Gdzie ukryły się krasnale?
Kraków – Szukamy Smoka Wawelskiego
Poznań – Opowieść o koziołkach.
Zakładamy biuro podróży! Planujemy wakacje w Polsce.
Jak powstała Polska? (Blok historyczny)
Polska pierwszych Piastów
Jedziemy na wycieczkę do Gniezna i Biskupina
Przegląd polskich legend
Czy już ich znasz? Powitajmy sławnych Polaków.
Maria Curie Skłodowska
Mikołaj Kopernik
Fryderyk Chopin
Adam Mickiewicz
(Dla starszych dzieci Lech Wałęsa, Jan Paweł II) itp.
Jak dziś żyjemy w Polsce?
Przegląd muzyki polskiej
Atrakcje turystyczne w Polsce
Organizujemy pokaz mody ludowej
Poznajmy mniejszości narodowe
Polskie tradycje świąteczne
Zajęcia dla dzieci dwujęzycznych odbywają się indywidualnie lub w niewielkich grupach (4-6 osób).
Proponowana przez nas długość lekcji to 45 minut dla młodszych dzieci (6-7 lat) oraz 60 minut dla dzieci starszych (8-12 lat). Istnieje również możliwość przeprowadzania 30 minutowych spotkań.
Cena za 45 min:
Indywidualnie: 90 zł
2 osoby: 50 zł/os.
3 osoby: 40 zł/os
4-6 osób 35 zł/os